A tak w ogóle… to potrzebujemy logo

Oczywiście! Logo jest najprostszą formą identyfikacji firmy i nic w tym dziwnego.

Projekt firmowego logo to jedna z pierwszych czynności, które nasuwają się na myśl podczas tworzenia jakiegokolwiek projektu graficznego dla firmy, która zamierza rozszerzać swoją działalność i chce być rozpoznawalna nie tylko pod swoją nazwą, ale chce posiadać swój indywidualny znak graficzny.
Logo to nie marka, logo wraz z nazwą firmy stanowi najcenniejsze dobro marki. Marka to postrzegany przez innych wizerunek jako całość. Znak firmowy jest tylko albo AŻ  jednym z wielu elementów systemu identyfikacji wizualnej. Dlatego tworząc koncepcję logo, trzeba głęboko zastanowić się, jak może wyglądać cała marka.
Logo możemy porównać do imienia. Imię Andrzej, Kasia, Robert identyfikuje każdego z nas o wiele łatwiej niż opisy typu: “Dziewczyna, która zawsze maluje usta na różowo i jeździ na zakupy Audi TT”. Logo nie powinno opisywać tego, co robi firma, a jednak w pewien sposób identyfikować ją w niezapomniany i rozpoznawalny sposób.

Logo nabiera swojej funkcjonalności w miarę tego, jak bardzo staje się znane.

Praca grafika nad logo zaczyna się znacznie wcześniej, zanim powstanie pierwsza koncepcja szkicu i trwa jeszcze długo, zanim nabierze ono swojego idealnego wyglądu.

Praca nad znakiem firmowym pociąga za sobą nie tylko kreatywność osoby tworzącej logo oraz jej umiejętności techniczne, ale także nakazuje być w tym przypadku osobą, która zna się na sprzedaży, strategii i psychologii i wielu innych dziedzinach w tym samym czasie.

Trzeba umieć słuchać i identyfikować się nie tylko z firmą, ale z potencjalnymi klientami firmy.

Dlatego podczas tworzenia logotypu warto zadać klientowi kilka podstawowych pytań:

  1. Kim jesteś?
  2. Co robisz i dlaczego?
  3. Co obiecujesz swoim klientom?
  4. Co jest unikatowego w Twojej ofercie?
  5. Jaka jest Twoja historia?
  6. Co jest Twoją przyszłością?
  7. Kim jest Twoja konkurencja?
  8. Kto docenia Twoją firmę i dlaczego?
  9. Czy zamierzasz wpływać na styl życia swoich klientów, w jaki sposób?
  10. Jakie emocje wywołujesz u swoich klientów?

Ale dlaczego aż tyle pytań?!

Należy pamiętać, że logo powinno stanowić jedność z koncepcją firmy, dlatego odpowiedzi na wyżej wymienione pytania są tak bardzo istotne. Dzięki nim można zdecydowanie łatwiej rozpocząć pracę nad logotypem. Odpowiedzi na pytania i pomysły klienta powinny stanowić słowa kluczowe, pomocne w procesie tworzenia znaku graficznego.

Czasami klienci przedstawiają swoje pomysły za pomocą szkiców, często jednak nie pasują one całkowicie do celów marki i nie będą przemawiały do ich odbiorców. W takim przypadku najlepiej zaufać webdesignerowi, którego praca ma nie tylko sprawić, że znak będzie wyglądał idealnie, ale będzie spełniał swoje funkcje.

Ważnym aspektem jest pokazanie, jak wyglądają znaki firmowe konkurencji. Czasami nazwa firmy zawiera rzeczownik, który można zwizualizować, należy w takim przypadku znaleźć, jak najwięcej logo zawierających taki symbol, by uniknąć powtórzenia się pomysłu. Nie zawsze nowa koncepcja może być taka oryginalna, jak się nam wydaje.

Przykładowo podany rzeczownik to banan :)

Szukając inspiracji, albo raczej "nieinspiracji" wspomogłam się znanym serwisem Pinterest wpisując w okno wyszukiwarki "banana logo design".

Takie badania pomagają ustrzec się łudząco podobnych znaków firmowych, co może się zdarzyć nawet przypadkowo.

 

Logo to nie tylko ostateczny znak graficzny, to pewna koncepcja.

Projekt logo powinien wynikać z pewnej koncepcji. Klient, któremu przedstawimy koncepcję powstania znaku, z pewnością szybciej przekona się do czegoś, co powstało w wyniku procesu opartego o konkretne przemyślenia i założenia.

Przykładem koncepcji na logo, które powstało właściwie samoistnie, jest logo znanej, ekskluzywnej marki Chanel.

Gabrielle Chanel, o pseudonimie Coco  często w swojej pracowni zapisywała na kartce powtarzające się imiona  Coco (swoje) i swojego ukochanego Capel. Historia wielkiej miłości została pewnego dnia uwieczniona przez nią poprzez połączenie dwóch liter C, co stało się od tamtej pory jednocześnie znakiem rozpoznawczym wielkiej marki.

 

Logo zostało oczywiście uproszczone i jest rozpoznawalne pod postacią jak poniżej, jednak jego geneza jest bardzo ciekawa i niesie za sobą kawałek historii.

 

Prezentacja logotypu.

Pomysł na logo warto zaprezentować na makiecie tzw. Mock-upie. Taką makietą dla logotypu może być naprzykład realistyczny baner, na którym umieszczony jest oczywiście główny bohater, czyli logotyp.

Dużo by można było pisać na temat, jak powstaje logo, jak je prezentować, jak sprawić by stało się funkcjonalne i w godny sposób reprezentowało firmę lub markę. Należy pamiętać, że logo, które jest znane, niekoniecznie musi być dla nas "ładne", bo nie chodzi tutaj o to, czy nam się coś podoba, czy nie. Chodzi o prosty, jasny przekaz. Gdy koncepcja marki zostanie trafnie ujęta w znaku graficznym, to mamy już połowę sukcesu!

 

Dodano: 19 Październik 2018