Tajemniczo brzmiące skróty, którymi nas zasypują z każdej strony branżowe media i agencje reklamowe, to nie lada zagwozdka dla każdego prowadzącego własny biznes. Nie wiedząc, na co się piszemy, zwiększają się szanse na niedostosowanie strategii marketingowej do zakładanych przez nas celów biznesowych. Dzisiaj rozłożymy na części pierwsze, czym jest SEO, jaką ma rolę w marketingu internetowym i jak można je wykorzystać do promowania własnej firmy.

Czym jest SEO? Definicja

Na początek musimy zająć się tym, co w ogóle znaczą te 3 litery. SEO to skrót pochodzący od angielskiego określenia Search Engine Optimization, oznaczającego dosłownie optymalizację pod kątem silników wyszukiwarek. Jest jednym z podstawowych narzędzi marketingu internetowego, które obejmuje ogół działań podejmowanych w celu poprawienia pozycji danej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. W ich skład wchodzi optymalizacja on-site, czyli w obrębie danej witryny internetowej – poprzez poprawienie jej szybkości, wydajności oraz zamieszczanych treści, a także optymalizacja off-site, czyli pozyskiwanie odnośników do strony internetowej.

Ilustracja z biurkiem SEO.
Źródło: Diego Velázquez z Pixabay 

Podstawy SEO – zacznijmy od wyszukiwarki

Najczęściej używaną wyszukiwarką na świecie jest doskonale nam znana wyszukiwarka Google. Korzystamy z niej każdego dnia, sprawdzając dojazd do sklepu, szukając nowych butów czy informacji, jak ugotować ziemniaki. Zwykle nie rozszerzamy swoich poszukiwań poza pierwszą stronę wyników – bo po co to robić, kiedy jest na niej wszystko, czego potrzebujemy? Badanie przeprowadzone przez Ahrefs w 2020 roku wskazuje, że ponad 90% stron internetowych nie otrzymuje żadnego ruchu z organicznych wyników wyszukiwania. Od czego więc zależy kolejność wyników i ich doskonałe dopasowanie do naszego zapytania?

Aby strona mogła się pokazać w wynikach wyszukiwania, musi zostać przede wszystkim zeskanowana i zindeksowana – robot Google odnajduje strony internetowe dzięki ich powiązaniom z innymi witrynami, a następnie przegląda ich zawartość i ją odpowiednio klasyfikuje. Nie gwarantuje to jednak pierwszych pozycji.

Algorytm wyszukiwarki Google ulega nieustannym przemianom, chcąc dostarczać nam tego, czego potrzebujemy, szybciej, lepiej, dokładniej. Działania SEO muszą więc nadążać za tymi zmianami, stając w obliczu nowych technologii, takich jak ostatnio popularny czat GPT. Na kolejność wyników wyszukiwania wpływa ponad 200 czynników rankingowych, a wśród nich jednymi z najistotniejszych są: treść danej strony internetowej, odnośniki do niej prowadzące, dopasowanie do intencji wyszukiwania czy szybkość ładowania.

Zasady SEO. Prosty przepis na sukces?

Podstawowe zasady SEO doskonale określają wytyczne pochodzące z centrum wyszukiwarki Google – 5 obszarów, pod względem których każda strona jest oceniana:

  • znaczenie,
  • trafność,
  • jakość,
  • użyteczność,
  • kontekst.

Nawet nie prowadząc działań SEO na dużą skalę, możesz z łatwością zadbać o te obszary, prowadząc swoją stronę internetową z nastawieniem na odbiorcę, dostarczając mu tego, czego chce – łatwo dostępnych, trafnych, merytorycznych treści i użytecznych informacji. Przy odrobinie szczęścia być może zdobędziesz nowych klientów, ale aby Twoje działania SEO były skuteczne i efektywne, musisz najpierw przeprowadzić szereg analiz.

Jak zoptymalizować stronę pod SEO?

Działania SEO zwykle obejmują 3 filary:

  • optymalizację treści, w tym content marketing,
  • pozyskiwanie odnośników, zwane też linkbuildingiem,
  • optymalizację techniczną.

Aby zacząć działania SEO, należy zastanowić się nad tym, pod jakimi frazami chcemy pokazywać naszą stronę potencjalnym odwiedzającym. Tak jak przy zakładaniu firmy musimy zastanowić się, kim jest nasz klient, czego szuka i, przede wszystkim, jak tego szuka.

Załóżmy, że prowadzisz małą internetową pasmanterię. Twój segment docelowy zatem będą stanowiły osoby zajmujące się szyciem, haftem, rękodziełem – nie przeciętny Kowalski, który gdy potrzebuje nitki do przyszycia guzika, po prostu idzie do sklepu w najbliższej okolicy, nie zwracając przy tym uwagi na rodzaj czy grubość nici. Po prostu ma być czarna. Skoro już wiemy, z kim mamy do czynienia, to wiemy też, czego on szuka. W przypadku sklepu interesuje nas głównie doprowadzenie do transakcji, chcemy, aby osoby, które potrzebują tkanin o konkretnych właściwościach lub nici o konkretnych numerach, do nas trafiły i kupiły to, czego chcą. Prosto, łatwo, przyjemnie. W teorii. Jako właściciel takiego internetowego sklepu nie możesz się bowiem opierać tylko na własnym wyobrażeniu odnośnie tego, czego klienci poszukują. Potrzebne są fakty i liczby. W tym celu konieczne jest skorzystanie z narzędzi analitycznych udostępniających bazy słów kluczowych wraz z liczbami ich wyszukiwań – ich przykłady stanowią planer słów kluczowych Google Ads, Ahrefs czy Senuto.

Gdy już wiesz, jakie słowa kluczowe są potrzebne, muszą one zostać umieszczone w treści na stronie oraz w meta tagach.

O tym, czym są meta tagi i jak je stosować, przeczytasz w naszym poprzednim wpisie: Meta tagi dla początkujących – jak wykorzystać je w optymalizacji SEO?.

Treść tworzona pod SEO powinna jak najlepiej odpowiadać intencji wyszukiwania – jeśli dopiero się zastanawiamy, jakie nici do szycia są nam potrzebne, będziemy chcieli przeczytać poradnik porównujący ich rodzaje, jeśli z kolei już wiemy, czego potrzebujemy i szukamy konkretnego rodzaju nici, chcemy zobaczyć kartę produktu wraz z wszystkimi informacjami na jego temat.

Kolejnym filarem pozycjonowanie jest linkbuilding, czyli pozyskiwanie odnośników do stron internetowych – temat  bardzo dyskusyjny. Zgodnie z wytycznymi Google odnośniki powinny być pozyskiwane w sposób naturalny, nie powinny być zdobywane płatnie. Praktyczne działania z zakresu linkbuildingu wykazują jednak wysoką skuteczność przy pozyskiwaniu linków z artykułów sponsorowanych. Bezpłatne metody pozyskiwania odnośników obejmują m.in. linki ze stron producentów, wpisy klientów na forach czy tworzenie wizytówek w katalogach firm. Jeśli nie masz środków na SEO, możesz samodzielnie dodać kilka tego typu wpisów, jednak w większości konkurencyjnych branż comiesięczne pozyskiwanie linków z artykułów sponsorowanych to konieczność.

Linki zwrotne
Źródło: Parveender Lamba z Pixabay 

Optymalizacja SEO - czy w ogóle warto to robić?

Pewnie zastanawiacie się, czy przy takim zakresie prac w ogóle opłaca się inwestować swój czas i pieniądze w SEO. Odpowiedź jest – jak to zazwyczaj bywa – niejednoznaczna. Musisz przede wszystkim przeanalizować rynek, na którym działasz, i zobaczyć, jakie działania podejmują Twoi konkurenci. W większości przypadków jednak brzmi: „tak”. Wyszukiwarka Google jest obecna w naszym życiu każdego dnia. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, brak obecności w wynikach wyszukiwania może się okazać tym, co spowoduje, że Twój biznes nigdy nie zacznie przynosić przychodów. Oczywiście nie wyklucza to działań w innych obszarach marketingu internetowego – najlepsze efekty otrzymasz, stosując idealny dla siebie miks SEO, mediów społecznościowych, Google Ads. Pamiętaj jednak, że SEO to narzędzie, które pozwala stosunkowo niskim kosztem – wszak za samą obecność w wynikach organicznych się nic nie płaci – dotrzeć do milionów osób, które korzystają z wyszukiwarki każdego dnia. To również maraton, nie sprint. SEO nie zapewni Ci tak szybkich efektów jak reklama płatna, ale będzie działało w dłuższym okresie, a dobrze wypozycjonowana strona potrafi utrzymywać swoją widoczność jeszcze przez długi czas po zaprzestaniu aktywnych działań. Z obserwacji stron internetowych naszych klientów wynika, że konsekwentne pozyskiwanie odnośników i tworzenie dobrze zoptymalizowanych pod SEO treści zawsze przynosi efekty w postaci wzrostów widoczności w długim okresie.

Mamy nadzieję, że ten wpis pomógł Ci w zrozumieniu, czym jest SEO. Nie taki diabeł straszny, jak go malują, prawda? Samodzielne działania w tym zakresie są jak najbardziej możliwe, choć bywają czasochłonne. Jeśli potrzebujesz audytu lub pomocy w zakresie pozycjonowania, skontaktuj się z naszą agencją SEO.