W dniu 28 września 2023 r. Google skoczyło wdrażać aktualizację dotyczącą treści witryn internetowych. Rozpoczęcie aktualizacji zaczęło się 14 września 2023 r. i trwało przez 14 dni. Wprowadza ona ulepszoną klasyfikację zawartości stron internetowych pod względem przydatności dla użytkowników. Poprzednia aktualizacja Helpful Content odbyła się w grudniu 2022 r. Obecnie rozpoczął się Google Spam Update.

Jaki jest cel nowej aktualizacji Google?

Aktualizacja przede wszystkim ma na celu dostarczanie użytkownikom wysokiej jakości treści, które spełniają ich oczekiwania pod względem odpowiedzi na wyszukane zapytanie – skutkuje to więc wzmocnieniem pozycji witryn, które na swojej stronie stawiają na tworzenie zawartości pod kątem zaspokojenia potrzeb użytkownika, a nie tylko pod SEO. Z tego względu został wprowadzony ulepszony klasyfikator, który trafniej ocenia użyteczność treści na danej stronie internetowej.

Google też ostrzega przed zmianami lub usuwaniem treści tylko po to, aby uzyskać korzyści z wysokiej pozycji w rankingu. Natomiast jeśli najnowsza aktualizacja wprowadzi znaczące zmiany w ruchu na stronie, Google zaleca, aby ulepszać treści tak, aby miały one większą wartość dla samego użytkownika.

Jak poradzić sobie ze spadkiem ruchu spowodowanym nową aktualizacją Google?

Google ciągle pracuje nad udoskonalaniem algorytmów wyszukiwarki, dlatego trzeba spodziewać się w przyszłości kolejnych aktualizacji, które będą miały na celu wzmocnienie pozycji stron dbających o wysokiej jakości treści. W kontekście rozwoju kolejnych modeli językowych takich jak czat GPT, kiedy to generowanie długich tekstów pozbawionych merytorycznego znaczenia stało się niezwykle szybkie i proste, Google stanął przed koniecznością zadbania o to, aby zawartości witryn były jak najbardziej przydatne użytkownikom i faktycznie udzielały rzetelnych odpowiedzi na zadane zapytanie.

Jeśli ostatnia wrześniowa aktualizacja spowodowała spadek ruchu na Twojej stronie, warto zastanowić się, jaką wartość dla użytkownika niosą treści na niej zamieszczone. Jeśli w tekstach jest wiele nic nie wnoszących zdań, warto na przyszłość to zmienić i wprowadzać merytoryczny, wartościowy kontent. Przy odrobinie cierpliwości i konsekwentnej pracy nad treściami zgodnie z wytycznymi Google powrót na wysokie pozycje jest możliwy, choć może to nastąpić dopiero po kolejnej aktualizacji algorytmu.